KOMENTÁŘ | Příbramské zastupitelstvo se bude při zasedání 18. června zabývat dalším osudem bývalé II. polikliniky, která dnes patří městu. Zastupitelé mají vzít na vědomí dokument s doporučeným postupem při prodeji a nájmu budovy a mohou doplnit konkrétní návrhy. Potud je vše v pořádku.
Jenže záměr předkládaný Radou města je ušitý na míru jednomu konkrétnímu zájemci. Návrh, který pro radnici vypracovala advokátní kancelář Frank Bold, je kvůli tomu značně krkolomný a obsahuje určitá hluchá místa. Také se ukázalo, že příbramský starosta i v době existence tohoto návrhu tvrdil, že prodej části budovy není na stole. Podrobnosti přinášíme v tomto článku.
Budovu II. polikliniky nedávno získalo do vlastnictví město Příbram od Středočeského kraje. Stalo se tak v rámci směny, kdy kraj na druhou stranu získal budovu Obchodní akademie a zaplatil městu doplatek zhruba 13 milionů korun. O snaze získat budovu polikliniky do majetku města se hovořilo několik let.
V říjnu 2024 v souvislosti s II. poliklinikou písemně oslovila příbramského starostu Konvalinku (ANO) společnost Praktik Pb. Ta v současnosti poskytuje v části budovy zdravotnické služby a má zájem využívat objekt pro lékařské účely a částečně k bydlení.
V dopise, zaslaném prostřednictvím advokátní kanceláře Mauric Janák Zeithaml, zájemce navrhl následující scénář (všechny podklady jsou k dispozici dále v tomto článku):
- Zájemce zajistí na vlastní náklady projektovou dokumentaci k rekonstrukci celé budovy. Město Příbram provede kompletní rekonstrukci, kromě půdních prostor. Zájemce zrekonstruuje půdu, kde by byly vybudovány bytové jednotky pro lékaře. Budova bude následně rozdělena na jednotky, přičemž půdní prostory s byty odkoupí zájemce.
- Všechny jednotky, které zbudou ve vlastnictví města Příbram, budou pronajaty zájemci (zvažována doba 20 let; k jednání) za nájemné 600.000 Kč. Zájemce bude v pronajatých částech provozovat zdravotnické zařízení, zčásti sám a zčásti prostřednictvím dalších lékařů, a dále bude zajištěno provozování souvisejících služeb.
K tomuto návrhu se opakovaně vyjádřilo město prostřednictvím již zmíněné AK Frank Bold. V nejnovější verzi Doporučeného postupu z února 2025 tato kancelář navrhuje rozdělit spolupráci mezi městem Příbram a společností Praktik Pb do následujících kroků:
- Předložení nabídky na prodej podílu na Lékařském domě (označení budovy používané AK Frank Bold) Středočeskému kraji (existence předkupního práva).
- Prodej podílu na Lékařském domě společnosti Praktik Pb (s právem užívat půdní prostory a vybudovat zde byty).
- Rekonstrukce Lékařského domu (kromě půdních prostor) na náklady města a vybudování bytů na půdě na náklady společnosti Praktik Pb.
- Rozdělení Lékařského domu na jednotky a vypořádání spoluvlastnictví města Příbram a společnosti Praktik Pb.
- Nájem jednotek vlastněných městem Příbram společnosti Praktik Pb.
Hlavní dokumenty:
- Důvodová zpráva
- Stanovisko společnosti Praktik PB (říjen 2024)
- Právní stanovisko AK Frank Bold (listopad 2024)
- Doporučený postup dle AK Frank Bold (prosinec 2024)
- Doporučený postup dle AK Frank Bold (únor 2025)
- Směnná smlouva mezi Středočeským krajem a městem Příbram
Krkolomný postup se slabými místy
Dvě hlavní slabá místa celého plánu se týkají jednak snahy prodat městský majetek konkrétnímu zájemci, jednak souběhu určitých činností na městském a soukromém majetku z pohledu zadávání veřejných zakázek.
Co se týká prodeje části budovy, AK Frank Bold v aktuální verzi Doporučeného postupu lakonicky uvádí, že pokud budovu nekoupí na základě předkupního práva Středočeský kraj, „bude dalším krokem prodej podílu na Lékařském domě a parkovišti Investorovi“ (investorem je míněna společnost Praktik Pb).
Takto jednoduše to ale probíhat nemůže.
Město se nemůže dopředu dohodnout s tím či oním zájemcem, že libovolný nemovitý majetek prodá právě jemu.
Je vždy povinno zveřejnit záměr na úřední desce a komunikovat se všemi zájemci.
To ostatně připouští i samotná AK Frank Bold, když v dřívější verzi Doporučeného postupu ohledně možnosti prodeje části budovy výslovně uvedla:
Jedinou komplikací by pak již byla nutnost takový záměr města Příbram dopředu zveřejnit […], přičemž ačkoliv by se mohlo jednat o adresný záměr, nešlo by zcela vyloučit riziko podání výhodnější nabídky třetí osobou (jiným zájemcem o nájem jednotek).
Ovšem hned vzápětí AK dodává:
[lze] umožnit Investorovi, aby v takovém případě mohl svou původní nabídku dorovnat, a následně vybrat jeho nabídku s tím, že je rovnocenná a proto město Příbram upřednostní tuto nabídku Investora.
Právě tato klička je na celém navrhovaném postupu možná nejzvláštnější.
Zaprvé, pokud by byly dvě nabídky na koupi libovolné městské nemovitosti cenově zcela rovnocenné, nelze z podstaty věci spravedlivě vybrat jednu z těchto dvou rovnocenných nabídek.
Zadruhé, pokud by původní zájemce nabídku jiného zájemce později dorovnal (či překonal), proč by následně neměl mít stejnou možnost i jiný zájemce?
V zájmu města jednajícího s péčí řádného hospodáře je prodat nemovitý majetek za co nejvyšší cenu, nikoli prodat ho konkrétnímu subjektu.
Pak by ovšem radnice měla použít veřejnou dražbu (aukci). Nikoli umožnit jakousi zákulisní, netransparentní „přetahovanou“.
AK Frank Bold v Doporučeném postupu také připouští, že část celé součinnosti mezi městem a zájemcem by mohla spadat pod zákon o zadávání veřejných zakázek. Jde o zajištění projektové dokumentace a o výstavbu bytů v Lékařském domě.
Projektová dokumentace (předaná zájemcem) pro rekonstrukci celé budovy by dle AK mohla být považována za protiplnění za převod podílu na budově.
„Byť samotný prodej nemovité věci nepodléhá režimu ZZVZ, mohlo by takové protiplnění být považováno za snahu obejít pravidla ZZVZ. Z opatrnosti tedy doporučujeme, aby hodnota projekčních prací nepřesáhla limit 2.000.000 Kč,“ komentuje AK Frank Bold.
Ohledně výstavby bytů pak AK uvádí: „Toto riziko však nevnímáme natolik veliké, abychom na jeho základě nedoporučili výše navrhovaný postup.“
Již jen okrajově lze nadnést otázku, jak by se v budoucnu řešily a financovaly opravy „sdílené budovy“. Například případné budoucí závady na střeše, která by i po realizaci záměru a odprodeji půdních prostor byla společnou částí domu.
Co přinese budoucnost?
Snaha zprostředkovat lékařskou péči ve městě či umožnit její rozšíření je sama o sobě chvályhodná.
Ale proč kvůli tomu radnice volí tak složitý postup?
Při prodeji majetku nemůže na straně zájemců předem upřednostňovat Pepu nebo Frantu.
V určitých rysech (byť samozřejmě v mnohem menším měřítku) návrh připomíná loňské založení vodárenského podniku Příbramská provozní. Tehdy se také umetala cesta jednomu konkrétnímu zájemci.
Poněkud překvapivé rovněž je, že starosta ještě koncem letošního února při setkání s březohorskými občany tvrdil, že poliklinika zůstane ve vlastnictví města a že otázka prodeje půdních bytů není na stole.
Proč je to překvapivé? Radnice totiž již v té době měla k dispozici řadu právních dokumentů (včetně těch, které si sama objednala), v nichž byl právě tento postup – prodej části budovy soukromému zájemci – zcela konkrétně navrhován.
Znamená to, že si radnice opět nechávala některé informace pro sebe? Nebo spolu jednotliví představitelé vedení města navzájem úplně důsledně nekomunikují? Ani jedna možnost by nebyla příliš lichotivá.
Tomáš Mosler, Příbramský bublifuk
Když by radnici uvažovala v zájmu občanů, mohla se II. poliklinika přistavět třeba o dvě patra a na stavbu bytů pro obyvatele města získat dotaci, jako v ostatních městech. Zdá se, že pro radnicí je dotace sprosté slovo, lepší je nic nedělat…..