Minulý týden, 14. prosince 2022, jsem obdržel rozsudek Krajského soudu v Praze k další správní žalobě, související s poskytováním informací městem Příbram. V daném případě jsem požadoval informace o tom, kdo zastával v letech 2005 až 2015 v rámci Městského úřadu Příbram funkci vedoucího tří konkrétních odborů (Odbor silničního hospodářství a investic, Odbor právní, Odbor koncepce a rozvoje města) a jim podřazených oddělení.
Za dohledání těchto informací požadoval úřad úhradu 3.000 Kč. (Na zpoplatnění vyhledávání má povinný subjekt – poskytovatel informací právo, ovšem pod podmínkou, že se jedná o vyhledávání mimořádně rozsáhlé.) S tím jsem nesouhlasil, proto jsem po zamítnuté stížnosti (tehdy na kraji řešené ještě Mgr. Humlovou) podal správní žalobu proti rozhodnutí o odložení žádosti (k odložení došlo kvůli nezaplacení). Soudní řízení dopadlo v můj prospěch.
Ze všech tří dříve podaných správních žalob jsem v této záležitosti očekával úspěch možná nejméně. Původní rozhodnutí o odložení žádosti bylo soudem zrušeno pro nepřezkoumatelnost a věc se vrací k dalšímu řízení.
Vzhledem k tomu, že posledním rozhodnutím v dané věci bylo odložení žádosti pro nezaplacení, mířila žaloba přímo proti městu Příbram (oproti žalobám předchozím, kde byl žalovaným kraj, který odmítl mnou podaná odvolání).
Níže uvádím hlavní části rozsudku (redakčně upraveno; „žalovaným“ je míněn Městský úřad Příbram).
Bylo to osvěžující čtení. Místy jsme byli „vytaháni za uši“ oba, já i žalovaný. Ale tak to má být, takto nějak, „padni komu padni“, si představuji nestranné rozhodování. (Ne jako některé výroky nejmenované příbramské „informační specialistky“ z poslední doby.)
|
Oceňuji též úvahu soudu, který nad rámec žalobních argumentů vyhodnotil dostupnost centrální spisovny:
- Žalovaný opakovaně poukázal na nutnost vyhledání informací v centrální spisovně (tedy na odloučeném místě). Jak vyplývá z veřejně dostupných zdrojů (mapy.cz), centrální spisovna se nachází v docházkové vzdálenosti od hlavní budovy žalovaného, ve které sídlí odbor vnitřních věcí, pod který jsou zařazeni zaměstnanci, kteří vyřizovali žalobcovu žádost. Jde o vzdálenost 628 metrů, což činí cca 10 minut chůze či 2 minuty jízdy autem (náklady na jízdné, které sazebník výslovně jmenuje jako příklad možných nákladů na mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací, součástí vyčíslení v oznámení o úhradě však nejsou). S ohledem na žalovaným tvrzenou časovou dotaci na vyhledávání informací (12 hodin) je argumentace s ohledem na tuto „komplikaci“ bez dalšího vysvětlení bez významu.
Celý rozsudek je k dispozici zde.
Podobně jako dříve v souvislosti s předchozími správními rozsudky se i nyní opět ptám: Dozvíme se od vedení města, co hodlá udělat pro zlepšení rozhodovacích mechanismů? Takové zlepšení, a z toho vyplývající posílení transparentnosti města, by totiž bylo přínosem pro všechny občany Příbrami.
Budou občané tentokrát příjemně překvapeni? Nebo tato otázka zůstane ze strany radnice znovu bez odpovědi?
Závěrem mohu k tématu poskytování informací zmínit, že v poslední době jsem obdržel několik dalších pozitivních rozhodnutí z krajského úřadu o mých odvoláních. K tomu zas někdy jindy.
Tomáš Mosler, Příbramský bublifuk