Ve čtvrtek 19. prosince 2024 se koná další zasedání příbramského zastupitelstva, které se bude věnovat výhradně příbramskému vodárenskému podniku. Tento podnik, nazvaný Příbramská provozní, bude mít od 1. 1. 2025 na starosti provozování vodohospodářské infrastruktury ve městě. 60% podíl v něm bude mít město Příbram, 40 % bude náležet dosavadnímu provozovateli, firmě 1. SčV.
Zastupitelé budou ve čtvrtek rozhodovat o tom, kdo bude v uvedeném podniku zastávat za město Příbram funkci jednatele a funkci dvou členů dozorčí rady. V tomto článku shrnujeme průběh listopadového zasedání zastupitelstva k tématu vody a přinášíme informace o nové výši vodného a stočného na rok 2025 a o aktuálních nominacích do funkcí ve vodárenském podniku.
Společný vodárenský podnik
Při posledním zasedání zastupitelstva k tématu vody, které se konalo 25. listopadu 2024, bylo rozhodnuto o vytvoření společného podniku města Příbram a firmy 1. SčV.
Společnost Příbramská provozní byla založena 28. listopadu 2024. Dle schválených podkladů bude ve společnosti vlastnit 60 % město Příbram a 40 % firma 1. SčV. Město podíl získá za necelých 10 milionů korun.
Firma 1. SčV bude mít v Příbramské provozní dva jednatele (jeden z nich bude zastávat funkci generálního ředitele) a jednoho člena dozorčí rady. Naopak město Příbram bude mít jednoho jednatele a dva členy dozorčí rady.
Nyní v krátkosti zrekapitulujeme průběh zasedání 25. 11. 2024 (audiozáznam je k dispozici zde, oficiální zápis zatím nebyl zveřejněn).
Ještě před zahájením projednávání samotného bodu shrnul starosta J. Konvalinka (ANO) dosavadní kroky, od zahájení a pozdějšího zrušení koncesního řízení až po vývoj v letošním roce.
Opoziční zastupitelé se vymezovali proti tomu, že materiály zastupitelům nejprve doručovala městská policie, dále proti původnímu požadavku podepsat před převzetím materiálů prohlášení o mlčenlivosti a proti nedostatečnému časovému prostoru na seznámení se s podklady, které byly značně rozsáhlé. (Materiály byly posléze poskytnuty zastupitelům napřímo a bez nutnosti podepisovat prohlášení o mlčenlivosti.)
Výhrady zaznívaly také proti tomu, že některé části dokumentů, které tvořily součást podmínek schvalovaného získání podílu v Příbramské provozní, nebyly ani v době zasedání zastupitelstva k dispozici. Toto omezení bylo vysvětleno tím, že příslušné části údajně představují obchodní tajemství.
Zastupitel A. Barášek (Šance pro Příbram) ve svém příspěvku poukazoval na chybějící porovnání s nabídkami případných jiných spoluprovozovatelů. Také naznačil, že starosta Konvalinka v dané věci nejedná v zájmu občanů. Na to starosta reagoval dotazem, v čím zájmu tedy jedná. Barášek odpověděl v tom duchu, že starosta prosazuje spolupráci s jednou společností.
Starosta mj. poukazoval na to, že není zákonná povinnost soutěžit obchodního partnera ve společném podniku. Dále uvedl, že hlavní zájem a prospěch na straně města spatřuje v tom, že díky navrhovanému modelu bude mít město v podniku dominantní vliv – ve smyslu řízení společnosti, inkasování ziskových dividend a možného budoucího převzetí celého podniku a budoucí fúze se Svazkem.
(Redakční poznámka k řízení společnosti: K volbě a odvolání jednatelů je dle Dohody společníků zapotřebí jednomyslný souhlas obou vlastníků společného podniku. Zároveň platí, že dva ze tří jednatelů v podniku má právo jmenovat 1. SčV. Jeden z jednatelů za 1. SčV bude generálním ředitelem společného podniku, který má také právo vybrat případné další členy vyššího managementu.)
Zastupitel M. Školoud (Spojenci) se vrátil k jednání s dalšími subjekty a k dřívější debatě o dopisu od vodárenské společnosti VHS Dobříš. Uvedl, že vedení města Příbram údajně mělo v souvislosti s dopisem naznačit Dobříši, že by mohlo dojít k vypovězení memoranda o propojování vodárenských soustav. (Zřejmě bylo myšleno memorandum mezi Dobříší, Příbramí a dalšími subjekty, které před několika lety schválilo příbramské zastupitelstvo.)
Starosta sdělil, že memorandum se týká primárně Svazku obcí pro vodovody a kanalizace a že si nedovede představit mandát k těmto náznakům. Školoud v závěru svého příspěvku vyjádřil přesvědčení, že navrhovaná varianta řešení (společný podnik s 1. SčV) není nejvhodnější.
Zastupitel V. Dvořák (Spojenci) se věnoval historii projednávání provozování VHI. Mj. poukázal na to, že bylo upuštěno od vlastnického modelu, který původně schválilo zastupitelstvo v prosinci 2023. (K vlastnickému modelu doplňme, že po 10 letech existence společného podniku bude mít město Příbram možnost – nikoli povinnost – uplatnit opční právo na odkup 40% podílu od 1. SčV.) Tehdejší rozhodnutí koalice označil Dvořák za absolutně nepřipravené. Dále okomentoval některé právní aspekty, týkající se společného podniku, včetně manažerské kontroly.
V. Dvořák se také vyjádřil k ekonomickým náležitostem, o kterých obšírně debatoval zejména s P. Krchem (autor ekonomického znaleckého posudku). Tato část diskuse by vyžadovala samostatný článek, proto zde pouze odkážeme na příslušnou část audiozáznamu.
Radní P. Rotter (ANO) hovořil mj. o tom, že se nejedná o miliardový obchod (slova opozice), ale o koupi podílu za zhruba 10 milionů korun. Tuto úvahu zpochybnil V. Švenda (Spojenci).
Řadu právních náležitostí projednávaných dokumentů komentovala během zasedání zastupitelstva právní zástupkyně 1. SčV, nikoli vedení města nebo zástupci právní kanceláře najaté městem.
V závěru zasedání jsme položili několik dotazů. Kromě jiného jsme se ptali, na základě jakého zákonného ustanovení doručovala městská policie podklady zastupitelům. (Orgány veřejné moci smějí činit pouze to, co jim dovoluje zákon.) Bylo nám řečeno, že žádného.
Dotazovali jsme se také, zda někdo na straně města Příbram viděl Finanční a obchodní plán Příbramské provozní do roku 2024 (ten tvořil jednu z příloh projednávaných dokumentů, ale v době před zasedáním nebyl směrem k zastupitelům ani občanům zveřejněn). Vyplynulo, že zřejmě nikoli. Starosta doplnil, že předmětné parametry jsou obsaženy ve znaleckém posudku. Poukazovali jsme na nemožnost ověření údajů v posudku, pokud město nemá k dispozici zdrojové dokumenty.
Rovněž nás zajímalo, zda by případně bylo možné krátkodobé provozování infrastruktury na základě samostatné (zhruba půlroční) koncesní smlouvy se stávajícím provozovatelem, při zachování finančních limitů umožňujících přímé uzavření smlouvy bez zadávacího řízení. S tím, že v mezičase by se např. mohlo vyhlásit nové koncesní řízení na příštích zhruba 6 let (v tomto horizontu končí platnost stávající smlouvy Svazku obcí pro vodovody a kanalizace s 1. SčV), což by mohlo vést ke konkurenci nabídek.
R. Morávek, generální ředitel 1. SčV, k tomu uvedl, že po dvou letech nejistot nepočítají s variantou pokračování ve stávajícím modelu spolupráce.
Po zhruba šesti hodinách bylo jednání ukončeno. Následně byl hlasy 14 zastupitelů schválen vznik společného podniku.
Pro návrh hlasovaly zastupitelské kluby ANO a ODS a dále P. Novotná (SPD). Zdrželi se J. Novotný (SPD) a J. Strejc (Příbram 2030). Proti byli Spojenci, Šance pro Příbram a Piráti. M. Buršík (Příbram 2023) nebyl na zasedání přítomen.
Nová výše vodného a stočného a změna bankovního účtu
V době po schválení vzniku společného vodárenského podniku Rada města schválila nové ceny vodného a stočného pro rok 2025. (Nově již nebude změny vodného a stočného projednávat zastupitelstvo.)
Od ledna 2025 dochází v Příbrami ke zvýšení vodného a stočného o necelých sedm korun na částku 110,20 Kč za m3. Vedení města zdůvodňuje nárůst mj. inflací, zdražením předané (vstupní) vody a poklesem spotřeby vody v teplárně (významný odběratel).
V souvislosti se vznikem vodárenského podniku také dochází ke změně čísla účtu pro úhradu vodného a stočného. Nové bankovní spojení je 131-1416260257/0100 – v závislosti na způsobu úhrady by občané města měli provést úpravu trvalých příkazů nebo souhlasů s inkasem.
Nominace do funkcí v Příbramské provozní
19. prosince 2024 bude zastupitelstvo schvalovat obsazení funkcí (za město Příbram) ve společném podniku. Jde o jednu funkci jednatele a dvě funkce členů dozorčí rady.
Dle aktuálních podkladů k zasedání zastupitelstva jsou do těchto funkcí navrženy tyto osoby:
Jednatel: P. Rotter (ANO)
Členové dozorčí rady: J. Holý (ANO), I. Fuksa (ODS), T. Dropa (není zastupitelem)
Jako členy dozorčí rady je nutno určit dvě osoby. Až do okamžiku rozhodnutí mohou být předloženy další nominace.
Kromě samotného personálního obsazení bude zajímavá též otázka odměňování jednotlivých funkcionářů. O této záležitosti formálně rozhoduje Příbramská provozní, nicméně lze předpokládat, že město, resp. jednotliví nominanti by měli mít již předem určitou představu o tom, zda a jak bude činnost funkcionářů honorována.
V této souvislosti lze jako příklad uvést např. společnost Vodovody a kanalizace Zlín (podobně jako v Příbrami se jedná o společný podnik obcí a soukromé firmy), kde byly pro rok 2023 odměny stanoveny jako koeficienty průměrné mzdy. S tím, že členovi dozorčí rady, který zároveň vykonával veřejnou funkci (v případě zlínského regionu se jednalo o jednoho starostu), nebyla žádná odměna přiznána (vyplácena).
V případě společnosti Vodárny a kanalizace Karlovy Vary (taktéž společný podnik se zastoupením veřejného a soukromého sektoru) činí odměny členů představenstva (jde o akciovou společnost) 2.300 Kč měsíčně a členů dozorčí rady 1.800 Kč měsíčně. Funkcionáři zároveň mohou na základě hospodářských výsledků pobírat tantiémy.
(Obě výše zmíněné vodárenské organizace byly uvedeny jako příklad tzv. přidružené osoby v podkladech pro listopadové jednání zastupitelstva.)
Zasedání příbramského zastupitelstva dne 19. 12. 2024 lze sledovat od 16 hodin on-line zde.
Tomáš Mosler, Příbramský bublifuk