KOMENTÁŘ | Článek o neoficiálně zablokované veřejně přístupné silnici na Zdaboři, kterou vlastní zastupitel Holý (ANO), vyvolal v uplynulém týdnu řadu reakcí. Dokonce se stalo – poprvé za existenci Příbramského bublifuku – že komentář s kritickou poznámkou na adresu radnice, kterou Holý napsal, podpořilo na facebookové stránce Bublifuku samo politické vedení města.
Holému se v komentáři nepozdávalo, že jsem uveřejnil jen jedno ze dvou vyjádření, která mi zaslal. (Ano, protože jeho první vyjádření se netýkalo mého dotazu.) V komentáři toto vyjádření do značné míry zopakoval. Psal o tom, jak silnici V Aleji poničily autobusy při loňské uzavírce Zdabořské ulice a jak městu předal za 1 korunu silnici Ke Statku, kterou vybudoval za vlastní peníze.
Důvodem pro vznik tohoto mého komentáře je skutečnost, že Holý se v původním vyjádření i v navazujícím komentáři dopustil řady chybných a zavádějících výroků. Protože na nich lze názorně ukázat, jak lze „vrtěti psem“, přináším jejich krátký rozbor.
Příslušná část Holého komentáře (celý komentář je k dispozici zde) zní:
Je škoda, že [Mosler] nenapsal to, co je ve vyjádření, které jsem mu poslal. To že komunikaci zásadně poničil provoz autobusů při uzavírce Zdabořské ulice a Město Příbram mi na opravu nedokázalo přispět ani korunu. Nepíše ani to, že se všichni všude dostanou a nikomu žádná škoda ani nebezpečí nevzniká. Koneckonců jsem za své vybudoval přímou komunikaci do statku a městu ji dal za 1 Kč a tak všichni můžou jezdit tudy. Ale všichni víme, čím jsem si tuto pozornost vysloužil…
A nyní již k jednotlivým tvrzením.
„komunikaci zásadně poničil provoz autobusů při uzavírce Zdabořské ulice“
- Objízdná trasa autobusů (říjen 2024) ulicí V Aleji vůbec nevedla. Hromadná doprava byla přesměrována do ulic Brodská a Ke Skalám.
- Komunikace V Aleji byla značně poničená už před uzavírkou. To dokládají například snímky z mapových služeb na internetu z roku 2022. (Lze doplnit, že uzavírka v říjnu 2024 trvala pouze 4 dny.)
„vybudoval jsem za své komunikaci Ke Statku“
- Ze smluv mezi Holými (tehdy tři majitelé) a kupujícími jednotlivých stavebních parcel v lokalitě vyplývá něco jiného. Totiž že na přístupové komunikace v dané lokalitě (včetně silnice Ke Statku) se na konci nultých let složili kupci pozemků.
„Náklady spojené s vybudováním komunikací jsou součástí kupní ceny,“ píše se ve smlouvách. Přičemž na pozemku č. 4337/2, uváděném v ujednáních, tehdy kromě jednotlivých komunikací mezi rodinnými domy vznikla právě i „hlavní“ silnice Ke Statku.Ale i kdyby se na nákladech na vybudování těchto komunikací noví majitelé pozemků nepodíleli, stále platí, že komunikace musely vzniknout kvůli developerské činnosti Holého. Vybudování ulice Ke Statku bylo nezbytné kvůli samotnému napojení nové oblasti s rodinnými domy na Zdabořskou ulici. „Projektovaná místní obslužná komunikace zajistí připojení nových stavebních pozemků,“ píše se v souhrnném kolaudačním souhlasu k příslušným úsekům komunikací.
„dal jsem komunikaci městu za 1 korunu“
- Nikoli, za 1000 korun. (Stalo se tak v říjnu 2019.) Tento rozdíl je pochopitelně zanedbatelný.
Zajímavý je především onen náznak ve smyslu „podívejte, jak jsem něco velkoryse přenechal městu“. Připomeňme, že za komunikace už Holý dostal zaplaceno od vlastníků rodinných domů v lokalitě. A že je potřeboval vybudovat kvůli svému developerskému záměru (město by pravděpodobně silnici uprostřed pole nepotřebovalo).Nene, tohle není žádná filantropie, ale jen a jen byznys. To je v pořádku; jen z toho nedělejme něco, co to není. S jistou nadsázkou by se dalo říci, že jde o „kapitalizaci zisků a socializaci ztrát“. (Stavební parcely – což je zcela pochopitelné – Holý městu za jednu korunu nepřenechal.)
„všichni víme“
- Klasická figura argumentačního faulu. Aby to nevypadalo, že nad tím, že si média drze dovolila zajímat se o politikovo počínání ve veřejném prostoru, si zastupitel posteskl osamoceně, schová se za všemocné „všichni“.
K věci: vysvětlení není nijak tajemné, ale zcela přímočaré. Pozornost si zastupitel Holý vysloužil tím, že umístil značky a překážky na veřejně přístupnou komunikaci, aniž by si to předem domluvil s úřadem. Kdyby nenastal zádrhel, nevznikl by ani článek o zádrhelu.
Tomáš Mosler, Příbramský bublifuk