Změny cen jízdného v regionu: Lidé přece nemusejí veřejnou dopravu používat, radí kraji advokáti

KOMENTÁŘ | Středočeský kraj plánuje od ledna 2026 zdražení jízdného a další novinky v regionální dopravě (Pražská integrovaná doprava; PID). V tomto komentáři shrnuji hlavní změny a zveřejňuji navrhované nové ceníky. Také si můžete přečíst, u kterých autobusových spojů mezi Příbramí a Prahou (ne)bude od srpna umožněn nástup všemi dveřmi.

Rovněž se zamýšlím nad vyjádřením advokátní kanceláře k možnosti účtování odlišných cen za papírovou a za digitální jízdenku. Zdá se, že v jejích právně-filozofických úvahách se poněkud ztratil nadhled.

Ke změnám cen jízdného došlo ve Středočeském kraji naposledy na jaře 2023. Tehdy mimo jiné proběhlo zdražení dlouhodobého (předplaceného) jízdného například mezi Příbramí a Prahou. U jednorázových jízdenek na téže trase se cena nezměnila, ovšem došlo ke zkrácení jejich časové platnosti.

Na druhou stranu tenkrát také došlo ke zlevnění dlouhodobého jízdného do vzdálenějších tarifních pásem. Kraj tehdy též zavedl desetiměsíční „studentské“ jízdné, které je výhodnější než již dříve dostupná kombinace čtvrtletních a měsíčních kuponů.

Jaké budou ceny jízdného?

O aktuálních úpravách jízdného, které už schválila Rada kraje, bude 9. června 2025 jednat krajské zastupitelstvo. V případě schválení (je nutné také finální potvrzení ze strany Prahy) by měly změny platit od 1. ledna 2026.

Obecně by se měly ceny jízdného zvyšovat. Úplný přehled navrhovaných změn naleznete v níže odkazovaných dokumentech.

U jednorázového jízdného by mělo nastat zvýšení ceny o 20 % (elektronický doklad) a 30 % (papírový doklad).

Na druhou stranu z materiálu vyplývá, že v rámci by Prahy měly nově existovat pouze tři pásma, místo dosavadních čtyř. To znamená, že součet pásem Praha+region bude v případě Příbrami a okolí deset, nikoli dosavadních jedenáct.

Vzhledem k tomu bude výsledný nárůst ceny u jednorázových jízdenek při cestách do Prahy mírnější. (V případě cesty z prvního pásma, nejblíže u Prahy, směrem do Prahy bude cena při použití elektronické jízdenky dokonce nižší než dnes.) Při cestách pouze v pásmech mimo Prahu se zmíněná výhoda neprojeví.

Dopad v praxi bude takový, že Příbramák jedoucí do Prahy, který chce v rámci PID jízdenky využít i pražskou MHD, zaplatí 120 nebo 130 Kč, místo dosavadních 110 Kč. (Jde tedy o rozdíl „pouze“ 10, respektive 18 procent.)

V případě dlouhodobého jízdného (měsíční, čtvrtletní…) by se ceny měly zvýšit o 20 % (elektronické jízdné) a o 25 % (papírové jízdné).

Snížení počtu pásem v Praze by se v případě dlouhodobého jízdného nemělo projevit (dlouhodobé jízdné zahrnuje, dle typu zakoupené jízdenky, pouze „dojezd“ do Prahy).

Představitelé města Příbram uvedli, že o zdražení MHD v Příbrami (úměrně změnám cen PID) neuvažují.

Doprovodné dokumenty:

Proč se zdražuje

Jako příčinu zdražení jízdného uvádí materiál dva hlavní důvody:

V subsystému veřejné drážní osobní dopravy dojde meziročně (pro rok 2025) pro Středočeský kraj k nárůstu nákladů minimálně o 600 milionů korun, což je přibližně z poloviny způsobeno investicemi do obnovy železničního vozového parku, včetně nasazení 22 nízkopodlažních vozidel typu RegioPanter.

Druhým podstatným důvodem je dobíhající inflace, budoucí investice do vozového parku a rozšíření obslužnosti při dojíždění do škol:

[…] investice do železničního vozidlového parku a vozidel silniční dopravy budou pokračovat minimálně do roku 2034 […]. Jedná se především o nasazení nových nebo zánovních motorových vozů RegioShark (Pesa Link) a RegioSpider (Stadler RS-1) a později i plánované nasazení akutrolejových jednotek (BEMU) a velkokapacitních jednotek typu EMU400. Dále došlo k rozšíření výkonů autobusové dopravy, aby bylo možné lépe zohlednit potřeby obcí a měst Středočeského kraje, zejména při dojíždění žáků a studentů do základních a středních škol.

Odlišná cena elektronických a papírových jízdenek

Jak jsem již zmínil, v důsledku změn by nově měly být papírové jízdenky dražší než jízdenky elektronické.

K této úpravě je součástí zastupitelského materiálu stanovisko advokátní kanceláře Němec, Bláha & Navrátilová, která má smlouvu s Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK).

Příslušné vyjádření zčásti působí poněkud nezvyklým dojmem.

Je zřejmé, že zadání pravděpodobně bylo ve smyslu posouzení a obhájení odlišných cen dle „formátu“ jízdenky. Toto odlišování je samo o sobě v pořádku. (Stejný princip funguje např.  i v příbramské MHD.)

Ovšem zdá se, že někde se v té vší právničtině ztratil určitý nadhled a empatie.

Advokáti ve vyjádření kromě jiného uvádějí:

[…] objednatelé veřejné dopravy (zejména kraje nebo obce) v rámci zajišťování dopravní obslužnosti nemají žádnou zákonnou povinnost umožňovat nákup papírových jízdních dokladů za stejnou cenu a stejných podmínek jako elektronických.

Stejně tak není povinností člověka, aby využíval hromadnou dopravu. Pokud je tedy pro někoho neakceptovatelné vlastnit elektronický identifikátor (protože „není povinen“) a zároveň pro něj bude neakceptovatelné platit vyšší cenu za papírové jízdní doklady, tak nemusí veřejnou dopravu využívat.

A pokud chce využívat, tak buď akceptuje vyšší cenu, nebo si pořídí některou z věcí, které „není povinen“ vlastnit.

Úvaha, že využití hromadné dopravy není povinné, je samozřejmě formálně správná.

Jenže není jedním z hlavních účelů hromadné dopravy to, aby vhodně konkurovala dopravě individuální (automobilové)? Formulace „nemusí veřejnou dopravu využívat“ působí jako přešlap.

A druhá věc: Ve vyjádření advokátní kanceláře se uvádí, že používání chytrého telefonu je v ČR velmi rozšířeno, s výjimkou seniorů. Neměla by společnost být vůči seniorům – kterých se odlišení dle typu jízdenky (elektronická, nebo papírová) dotkne zřejmě nejvíce – spíše vstřícná než řekněme odměřená?

Zde je na místě dodat, že dle vyjádření AK by zvýhodněné elektronické jízdné mělo fungovat i prostřednictvím platební karty nebo fyzické karty „Lítačka“. Bariéra by tak nemusela být až tak zásadní. Ale jde i o určitý princip.

V této souvislosti lze připomenout, že v Praze cestují osoby nad 65 let v MHD zcela zdarma (v příbramské MHD nad 70 let). Takže případné technické problémy s platbou při jednotlivé jízdě odpadají.

Oproti tomu v rámci kraje mají tyto osoby nárok „pouze“ na slevu 50 %.

Možná by nebylo od věci v budoucnu mezi Prahou a krajem sjednotit, v rámci celkové dopravní integrace, i tato zvýhodnění. (Určité odlišnosti panují též u jiných kategorií cestujících.)

Další novinky

V rámci změn se také zavádí skupinové jízdné. Toto jízdné by se ale ve skutečnosti mělo jmenovat spíše „rodinné“.

Výhodnější jízdné totiž touto cestou nezíská třeba parta pěti kamarádů, ale skupina 1 dospělí + až 2 děti (do 15 let) nebo 2 dospělí + až 4 děti.

Jednodenní jízdné pro vnější krajská pásma 1 až 13 má stát 190 Kč v případě skupiny 1+2 a 370 Kč v případě skupiny 2+4 (při elektronické platbě).

Novinkou je též zaměstnanecké jízdné pro zaměstnance autobusových společností v systému PID, konkrétně pro řidiče a dispečery. Jízdné by mělo platit v pásmech 1 až 13 a cena ročního kuponu je stanovena na 2.334 Kč.

Z dalších změn lze zmínit například zvýhodněné parkovné pro P+R parkoviště Středočeského kraje.

Při parkování na takovémto parkovišti bude parkovné s kuponem PID za prvních 24 hodin činit 0 Kč. Podmínkou je, že kupon musí být nejméně měsíční; výhodu tedy nelze využít při příležitostné cestě hromadnou dopravou.

Nástup všemi dveřmi. Ale jen někde

Středočeský kraj také nedávno oznámil, že na řadě regionálních linek umožní nástup do autobusů všemi dveřmi.

Ovšem ačkoli se tato novinka, platná od 1. srpna 2025, obecně vztahuje i na sérii linek začínajících číslem 300, konkrétně spojů mezi Příbramí a Prahou se příliš nedotkne.

Kraj totiž avizoval, že změna se nebude týkat expresních linek.

Jak jsem zjistil, v praxi to znamená, že ze čtyř spojů na trase Příbram–Praha (linka 319, 392, 393 a 395) bude nástup všemi dveřmi umožněn pouze na lince 319 (Smíchov – Mníšek – Dobříš – Příbram).

Je poněkud paradoxní, že (právě) u expresních linek se odbavení nezrychlí.

Tomáš Mosler, Příbramský bublifuk

Líbí se vám články na tomto webu? Podpořte činnost Příbramského bublifuku. Děkujeme.
Zajímají vás komentáře a analýzy k dění v Příbrami? Sledujte stránku Bublifuku na Facebooku a neunikne vám žádný nový text.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.