Inzerce města Příbram v médiích a monitoring médií

V posledních týdnech některé občany Příbrami zajímalo, jak přesně jsou vynakládány prostředky v rámci rozpočtové kapitoly „Inzerce v médiích“. Proto jsme se podívali na podrobnosti. Všechny dále uváděné částky jsou včetně DPH. 

K 11. říjnu bylo za rok 2018 vyfakturováno přibližně 281 tisíc Kč za inzerci (včetně Facebooku) a zhruba 29 tisíc Kč za monitoring médií.

Hlavními poskytovateli reklamního prostoru byly firmy Rosalota (provozovatel portálu pribram.cz) a Periskop Příbram. K dalším poskytovatelům patří například pribramsko.eu, Náš region nebo Rádio Impuls. Propagován byl zejména Family Fest (cca 67.000 Kč) a Šalmaj (cca 63.000 Kč). Podrobnosti o výdajích najdete v tomto souboru.

Novinkou v uvedené rozpočtové kapitole je monitoring médií. Město od jara 2018 platí 4.840 Kč měsíčně firmě Monitora Media za sledování nových výskytů zvolených klíčových slov v médiích (televizní a rozhlasové stanice, velké množství novin, časopisů a internetových stránek). Sledovaná klíčová slova jsou zde.

Dle vyjádření společnosti Monitora Media mají na výši poplatku za monitoring vliv dva faktory: Počet sledovaných typů médií (tedy jednotlivé hlavní kategorie, nikoli např. počet sledovaných webů) a počet „zásahů“ dle nastavených parametrů ve zkušebním (bezplatném) období. Poplatek je fixní na základě výsledků z testovacího období. Pokud dojde opakovaně k překročení předpokládaného měsíčního počtu výskytů, jsou v daném měsíci k dispozici jen nejstarší výsledky, případně dojde ke zdražení služby.

Zde se nabízí otázka, nakolik smysluplné – jak z principu, tak vzhledem k výsledné ceně sjednané služby – je sledování oficiálního webu města pribram.eu, který je v monitoringu rovněž zahrnut. Sledování městského webu pomocí externí služby lze považovat do určité míry za zbytečné, o publikovaných informacích má město dostatečný přehled i tak (mohou zde publikovat pouze představitelé města a úředníci).

Přitom právě na tomto webu se v Aktualitách i na dalších stránkách pravidelně a často vyskytují kombinace sledovaných klíčových slov. To znamená, že pokud byl při testování zařazen web pribram.eu, mohlo to vést k vyšší ceně služby, protože se zde logicky vyskytl určitý počet shod (kdy počet zjištěných shod ovlivňuje výslednou cenu).

Lze předpokládat, že pokud by web pribram.eu byl při budoucí změně nastavení služby (případně při novém testování) ze seznamu sledovaných webů vyřazen, buď by město ušetřilo část výdajů, nebo by mělo měsíčně k dispozici větší počet „zásahů“ (za předpokladu, že by jinak pravidelně docházelo k vyčerpání limitu již před koncem měsíce).

Z rozhovoru s paní Bc. Kučerovou vyplynulo, že sledování městského webu v rámci monitoringu médií má opodstatnění kvůli systematickému a jednotnému zpracování výstupů („zásahů“). Zároveň jsou výsledky monitoringu zprostředkovány nejen „sledovaným osobám“ nebo autorům obsahu, ale i různým dalším pracovníkům městského úřadu, kteří o publikovaných informacích nemusejí vědět. Při zohlednění obou těchto důvodů tedy externě zajištěný monitoring městského webu nemusí být automaticky neúčelný.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.