Náměstí J. A. Alise: Nejnovější podoba architektonického návrhu bude prodiskutována 1. října

V úterý 1. října 2024 v 17 hodin se bude v jednacím sále zastupitelstva konat třetí veřejná prezentace architektonického návrhu revitalizace náměstí J. A. Alise na Březových Horách v Příbrami. Výchozí podoba návrhu z dílny studia monom works zvítězila v architektonické soutěži, která probíhala v roce 2022.

Podívali jsme se na některé prvky, které aktuální podoba návrhu obsahuje, a také na některé změny oproti dřívějším verzím návrhu. Náklady na samotnou revitalizaci (bez přeložek technické infrastruktury a bez sanace propadů důlních děl) jsou odhadovány na necelých 46 mil. Kč (bez DPH).

Hlavními aspekty návrhu jsou zavedení tzv. sdílené zóny, redukce počtu parkovacích míst a vytvoření městské zahrady s vodním prvkem.

Doprovodné dokumenty:

Sdílenou zónu definuje ustanovení § 39b zákona o silničním provozu:

Sdílená zóna je zastavěná oblast, jejíž začátek je označen dopravní značkou „Sdílená zóna“ a konec je označen dopravní značkou „Konec sdílené zóny“, a je určena k užívání všemi účastníky silničního provozu.

Ve sdílené zóně musí účastníci provozu na pozemních komunikacích dbát zvýšené ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům provozu, které nesmí ohrozit. […] Ve sdílené zóně smějí chodci a cyklisté užívat pozemní komunikaci v celé její šířce […].

Ve sdílené zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km.h-1. Stání motorových vozidel je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště. Stání jízdních kol a jiných nemotorových vozidel je dovoleno jen na místech k tomu určených.

V rámci návrhu má také dojít k významnému snížení počtu parkovacích míst v prostoru náměstí. S tím, že v části za kostelem (od budovy II. stupně základní školy až po lékárnu) má být vjezd (a parkování) vozidel omezen pomocí výsuvného sloupku.

Na sever od kostela by měla být umístěna městská zahrada a vodní prvek (kanálek s protékající vodou a několik větších obručí s mlžítky; text pokračuje pod obrázky).

Řešení zdroje a cirkulace vody pro vodní prvky.
Autor: monom works

Oproti dřívější verzi návrhu by se obě autobusové zastávky měly nově nacházet v ulici Mariánská. (Zastávka v prostoru náměstí by byla zrušena.)


Navržené zastávky autobusů.
Autor: monom works

Ve srovnání s dřívější verzí návrhu také došlo ke změně podoby křižovatky mezi náměstím J. A. Alise a náměstím H. Kličky. Místo původně navrhované křižovatky odsazené je nyní navrhována křižovatka průsečná (stejné řešení jako v současnosti).


Upravený návrh podoby křižovatky.
Autor: monom works

Komentář

Na úvod našeho komentáře se v souvislosti se sdílenou zónou pozastavíme nad jedním z tvrzení v textové části studie. Ta mj. uvádí:

Pro osoby se sníženou schopností pohybu je sdílená zóna ideálním řešením, neboť je z principu jedné výškové úrovně celého prostranství 100% bezbariérová.

Toto tvrzení ovšem v případě návrhu pro náměstí J. A. Alise tak docela neplatí. Po obvodu kostela sv. Vojtěcha se má nadále nacházet chodník s obrubníkem. Jedna výšková úroveň tak není zachována.

(Tím nevoláme po odstranění zvýšeného chodníku; pouze poukazujeme na nepřesné tvrzení ve studii.)

V návrhu rovněž není konkrétně popsáno, jak budou řešeny umělé vodicí linie umožňující pohyb osob se sníženou schopností orientace napříč náměstím. (Včetně opatření, jež např. upozorní na riziko vstupu do kanálku, který tvoří součást vodního prvku; také s přihlédnutím k tomu, že kanálek má být nově bez nášlapové hrany.)

Studie také opakovaně poukazuje na to, že snížení parkovacích kapacit na náměstí je v souladu s normou ČSN 73 6110 a s generelem parkování města Příbram.

Ani jeden z těchto dokumentů ovšem nic o nutnosti omezení parkování na náměstích neříká. (Tím nekomentujeme samotnou vhodnost či nevhodnost takové změny, pouze poukazujeme na nejasnou argumentaci předkladatelů.)

Co se týká nyní prosazované sdílené zóny, původní podoba vítězného návrhu (rok 2022) byla mj. doprovázena tímto textem:

Jasné vymezení, kde každý z aktérů dopravy získává svůj prostor, aby se mohl bezpečně pohybovat. Nejvyšší prioritou je pohyb chodců, ostatní doprava je vedena po okraji náměstí.

V aktuálním dokumentu reagují autoři návrhu na tuto připomínku pod bodem 17 (str. 53) v části „Reakce na podněty“:

Záměr jasného vymezení, kde se mohou pohybovat vozidla motorové dopravy, je naplněn  v rámci sdílené zóny je jednoznačně vizuálně vymezen prostor (koridor) určený pro pohyb motorové dopravy.

Předně je nutno poznamenat, že výhrada se týkala všech režimů dopravy, nikoli pouze motoristů.

Navíc prosté vizuální vymezení prostoru negarantuje, že se (například) auta nemohou či nebudou vyskytovat i jinde ve volně přístupné ploše náměstí.

Zde můžeme rovněž odkázat na normu ČSN 73 6110, která v části „Náměstí a rozptylové plochy“ mj. říká:

Náměstí musí být z hlediska projektování místních komunikací řešeno tak, aby se jeho jednotlivé funkční složky co nejméně rušily.

Přitom v případě sdílené zóny je jedním z principů právě „prolínání“ různých druhů dopravy.

V důsledku zavedení sdílené zóny dle současného návrhu by došlo k tomu, že oproti dnešku by byl pohyb motoristů možný prakticky po celé ploše náměstí (byť zčásti s regulací vjezdu), s výjimkou bezprostřední blízkosti budov a prostoru okolo sochy sv. Jana Nepomuckého.

Porovnání viz následující obrázky:

Legální prostor pro vozidla, stávající situace (2024)

Legální prostor pro vozidla, návrh budoucího řešení. Zelená barva značí část, kam by byl vjezd omezen výsuvným sloupkem.

Jak je z obrázků patrné, vjezd aut by byl nově oproti současné situaci „navíc“ možný do prostoru mezi schody před kostelem a sochou.

Na druhou stranu v místech před farou a školou by se prostor pro pohyb vozidel zmenšil (v důsledku umístění betonových sloupků a stromů).

Jak jsme již napsali dříve, za důležitou součást bezpečnosti provozu považujeme kromě jiného předvídatelnost pohybu (a zřetelné vymezení prostoru pro tento pohyb) jednotlivých účastníků provozu.

V souvislosti s dopravním řešením již jen v krátkosti zmíníme, že v určitém ohledu nepovažujeme za zcela praktické oddělovat parkovací prostor za kostelem pomocí výsuvného sloupku.

Jednak z Registru smluv vyplývá, že obdobný systém v Pražské ulici si od r. 2020 dodnes vyžádal zhruba pět oprav (část škod byla způsobena motorovými vozidly).

Jednak není příliš patrné, jak bude řešena obsluha sloupku v případě příležitostných akcí v kostele. Studie k tomu uvádí: „V případě akcí v kostele […] vpustí příslušná vozidla do tohoto prostoru zaměstnanci fary včetně příslušného zorganizování vozidel do vymezeného prostoru“.

Takové řešení považujeme za poněkud nepraktické či nerealistické. Těžko si představit, že by se např. farář z březohorské farnosti dočasně stal „dopravním policistou“ (navíc v okamžicích, kdy má zajišťovat svatební obřad).

A poslední poznámka: Vzhledem k životnosti lípy u sochy sv. Jana Nepomuckého, která se zřejmě chýlí ke konci, je otázka, zda má v tuto chvíli smysl řešit kamenný kruh, jenž by lípu obklopoval, resp. zda má smysl ve stávající podobě (viz str. 27 ve studii).

Napsali jsme o revitalizaci náměstí J. A. Alise:
Polemika s moderátorem besedy k architektonické soutěži. „Pane Moslere, neurazte se, ale…“
Architektonické řešení nám. J. A. Alise: Druhá veřejná prezentace, záznam besedy a komentář
Architektonické řešení nám. J. A. Alise: Aktuální podoba návrhu má určité nedostatky

Schválena realizace dalších kroků

Doplňme, že Rada města Příbram v srpnu 2024 v souvislosti s architektonickým návrhem vzala na vědomí dokončení Dopracovaného návrhu stavby a schválila pokračování v dalších stupních projektové dokumentace.

Dle materiálu projednaného Radou města jsou celkové investiční náklady na samotnou revitalizaci odhadovány na necelých 46 milionů Kč bez DPH.

Dále jsou nastíněny náklady na přeložky technické infrastruktury (cca 26 milionů Kč bez DPH). Dokument také obsahuje položku „Sanace propadů důlních děl“; k této položce neuvádí žádné předpokládané náklady.

Veřejná prezentace aktuální podoby architektonického návrhu (třetí ze tří plánovaných) proběhne v úterý 1. října 2024 od 17 hodin na náměstí T. G. Masaryka 121 v Příbrami, v budově bývalých Rudných dolů (nad sídlem Městské policie Příbram).

Tomáš Mosler, Příbramský bublifuk

Zajímají vás komentáře a analýzy k dění v Příbrami? Sledujte stránku Bublifuku na Facebooku a neunikne vám žádný nový text. Náhledový obrázek: monom works.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.