Exkluzivně: Nová analýza pro ŘSD – dočká se přece jen Příbram kompletního obchvatu?

Po určitých administrativních průtazích se nám podařilo od Ředitelství silnic a dálnic ČR získat aktuální materiál „1/18 Příbram – jihovýchodní obchvat – ekonomické hodnocení“. Jedná se o aktualizaci ekonomického hodnocení dvou variant obchvatu Příbrami z prosince 2018. 

Odkazy na analýzu včetně příloh najdete na konci tohoto článku. Na úvod předesíláme, že jde o koncept (vytvořený pro ŘSD firmou SUDOP Praha), jehož konečnou verzi a související investiční záměry schvaluje Centrální komise Ministerstva dopravy ČR. Dovolujeme si ale vyslovit předpoklad, že pozitivní závěry vyplývající z tohoto pracovního materiálu neotočí komise o 180 stupňů.

Analýza hodnotí variantu 1, která zahrnuje pouze II. část obchvatu v úseku Bohutín–Brod, a variantu 2, která zahrnuje všechny části obchvatu (tedy vč. I. části v úseku Brod – Nová Hospoda a III. části, tj. vybudování okružní křižovatky na Evropské ulici). Z analýzy vyplývá mj. následující:

U varianty 1 přinese realizace projektu úspory v nákladech na nehodovost, hluk a čas cestujících. Naopak dojde k nepatrnému nárůstu v provozních nákladech vozidel a v nákladech na znečištění ovzduší a klimatické změny. Tento nárůst je způsoben tím, že v této variant dojde k převedení některých vztahů na rychlejší, ale delší trasy (zejména využití dálnice D4 a silnice I/66).

U varianty 2 dojde realizací projektu k úsporám ve všech sledovaných aspektech. Realizace projektu přinese úspory v nákladech na čas cestujících, provozních nákladech a nákladech na znečištění ovzduší a klimatické změny. Dojde ke zlepšení životního prostředí obyvatel a také ke snížení nehodovosti. Nejvyšších úspor bude dosaženo u nákladů na hluk, nehodovost a čas cestujících.“ (str. 33 v hlavním dokumentu)

V části Závěry a doporučení se pak uvádí: „Z výsledků přepravní prognózy je patrné, že realizace stavby „I/18 Příbram – jihovýchodní obchvat“ povede k odlehčení centra města Příbrami, a to se všemi pozitivními důsledky jak pro obyvatele těchto obcí, tak i na rychlost, plynulost a bezpečnost silniční dopravy.

Z hlediska ekonomické analýzy vykazuje ekonomické hodnocení dobré výsledky u obou hodnocených variant, hodnota ERR [ekonomické vnitřní výnosové procento] je vysoko nad diskontní sazbou. Výše dosažených úspor převýší vložené náklady. Rozhodujícími přínosy stavby jsou úspora času plynoucí z rychlejšího průjezdu danou lokalitou a úspory nákladů souvisejících s hlukovou zátěží a nákladů na nehodovost.“ (str. 39; zvýraznění a vysvětlivka Bublifuk)

Z textu lze (oproti situaci např. v době veřejné besedy v únoru 2018) vnímat posun směrem k tomu, že by obchvat mohl být realizován celý, nikoli jen část Bohutín–Brod (posledních několik let se objevovaly náznaky, že by jihovýchodní úsek obchvatu mohla částečně nahradit dálnice D4).

Na základě materiálu si dovolíme vyjádřit naději, že by se Příbram mohla dočkat kompletního obchvatu, nikoli jen jedné části. V hodnocení se uvažuje se zprovozněním II. části v roce 2025 a I. a III. části v roce 2027. (Skutečný harmonogram se samozřejmě může lišit.)

Změny v hodnocení oproti minulosti jsou způsobeny tím, že „model v roce 2014 byl zpracován na základě staršího CSD 2010 [Celostátní sčítání dopravy], kdežto současný model je kalibrován dle aktuálního CSD 2016“, a také použitím rozdílných koeficientů růstu dopravy, kdy „současný model čerpá z nových TP 225 [Technické podmínky – prognóza intenzit automobilové dopravy] platných od 26.11.2018, které růst dopravy oproti starším TP výrazně mění.“ (str. 13; vysvětlivky Bublifuk)

Jak již zaznělo výše, poslední slovo bude mít Centrální komise Ministerstva dopravy. Přinejmenším ve světle předloženého aktualizovaného hodnocení ale mohou Příbramáci doufat, že se v dohledné době dočkají rozhodnutí, které ve výsledku povede k vybudování celého obchvatu a ke snížení intenzity silniční dopravy na Březových Horách a ve staré Příbrami.

Hlavní materiál (všechny soubory jsou ve formátu PDF):
Ekonomické hodnocení – textová část

Přílohy:
Příloha A.1 – Přehledná situace – část II (situační plán, Bohutín–Brod)
Příloha A.2 – Přehledná situace, část I (situační plán, Brod – Nová Hospoda)
Příloha A.3 – Přehledná situace, část III (situační plán, křižovatka Evropská)
Příloha B – Mapa homogenních úseků
Příloha C – Tabulka homogenních úseků
Příloha D – Přehled základních vstupních dat (základní data uvažovaná při hodnocení)
Příloha E – Kartogramy dopravního zatížení (mapy s intenzitami dopravy dle různých variant)
Příloha F.1 – Výpočet celkových investičních nákladů, část Bohutín–Brod (detailní rozpis výdajů)
Příloha F.2 – Výpočet celkových investičních nákladů, část Brod – Nová Hospoda (detailní rozpis výdajů)
Příloha G.1 – CBA tabulky, varianta 1 (výpočet rentability, jen část obchvatu)
Příloha G.2 – CBA tabulky, varianta 2 (výpočet rentability, celý obchvat)

Tomáš Mosler, Příbramský bublifuk

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.