Dne 23. 9. 2024 jednalo příbramské zastupitelstvo o budoucím provozování vodohospodářské infrastruktury ve městě. Z výsledku hlasování bylo možno dovozovat, že město opouští variantu společného podniku s firmou 1. SčV (dle podkladů varianta č. 4) a zaměří se na řešení v podobě vlastnického modelu (podnik „na zelené louce“ 100% vlastněný městem; varianta č. 1).
Jak vyplývá z aktuálních zjištění Bublifuku, scénář přechodu na vlastnický model ovšem ještě nutně nemusí nastat. Dle vyjádření radnice, které jsme obdrželi v pátek 11. 10. 2024, se nadále bez ohledu na zářijové hlasování pracuje i s variantou č. 4 (společný podnik s 1. SčV).
Na úvod připomeňme, že při zářijovém zasedání se v souvislosti s variantou č. 4 hlasovalo o tomto usnesení:
„Zastupitelstvo města pověřuje Radu města pokračovat v jednáních za účelem finalizace právních dokumentů předvídaných dokumentem Term Sheet a odbornými posouzeními.“
Přičemž toto usnesení nebylo přijato (11 pro, 12 se zdrželo, 2 nepřítomni).
Viz také audiozáznam ze zasedání, čas hlasování v nahrávce 5:39:38.
Pro úplnost také odkazujeme na již dříve zmiňovanou analýzu od advokátní kanceláře Rowan Legal, ve které jsou podrobně popsány varianty číslo 1 až 5, a také na situační zprávu, která se následně detailněji zabývala variantami č. 2 (koupě části závodu 1. SčV) a č. 4 (společný podnik s 1. SčV).
Následuje vyjádření radnice (ZM = zastupitelstvo města). Úvodní věta vyjádření se týká naší úvahy, že do 15. 12. 2024 (konec stávající smlouvy s 1. SčV) nebude zajištěno trvalé řešení budoucího provozu vodohospodářské infrastruktury.
Váš předpoklad jako město nesdílíme.
ZM 23. 9. sice nepřijalo žádné usnesení ve smyslu pokračování v přípravách varianty č. 4, nicméně i nadále zůstávají v platnosti usnesení dřívějších jednání ZM, konkrétně červnového, které RM uložilo pracovat na přípravě variant 2 a 4. Souběžně s tím pracujeme na podkladech k variantě č. 1, to znamená tzv. “zelené louce”.
Vše bude kompletně předloženo na ZM, které se bude konat v listopadu tohoto roku. Bude tam jednak informace o zpracování analýzy varianty č. 1, a zároveň tam budou uveřejněny i výsledky jednání ohledně možnosti realizace varianty č. 4.
Nepracujeme momentálně s tou variantou, že bychom šli 15. 12. 2024 do veřejné služby. Veřejná služba je institut, který nastává v okamžiku nesplnění zákonné povinnosti vlastníka VHI, tj. mít provozovatelskou smlouvu nebo mít uzavřený nějaký provozovatelský vztah.
Zastupitelé, kteří tvrdí, že veřejná služba je věc akceptovatelná, a že je to jedna z možností jakým způsobem lze po nějakou dobu provozovat VHM, tak tím legitimizují nezákonný stav a směřují město do situace, která by byla velmi nevýhodná.
Postup pro překlenutí od 15. 12. do zahájení provozování – o tomto intenzivně jednáme s právními zástupci. Jsou různé varianty – jako nejsnáze řešitelná by se nám v tuto chvíli jevila varianta jednacího řízení bez uveřejnění se stávajícím provozovatelem. Toto zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje za určitých podmínek. V tuto chvíli se prověřuje, zda tyto podmínky jsou na naší straně splnitelné.
Odpověď na otázku, dojde-li po 15. 12. na veřejnou službu – je to velmi nepravděpodobné.
Záležitosti se budeme podrobněji věnovat v budoucím samostatném článku.
Tomáš Mosler, Příbramský bublifuk